Normal leveranstid är inom 10 arbetsdagar på order som godkänts och behandlats vardagar före kl. 12.00. Beställningsdag räknas som dag 0. Leverans sker mellan 06.00-22.00. Leverans kan ske lördagar och helgdagar (röda dagar) i Leverantörens val.
Vid tillfälligt förlängda leveranstider gäller inte de normala villkoren och ersättning för försenad leverans uteblir.
Faktura
En faktura kommer hem till dig via posten eller via e-post. Fakturan ska betalas inom 20 dagar från fakturadatum.
Om betalning uteblir och vi måste skicka en påminnelse tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr.
Från det att beställning är gjord, kan avisering ske. Avisering ingår till alla bulkleveranser.
Vid bulkleverans levereras beställd kvantitet +/- 10% enligt leverantörens val förutsatt att det finns plats i förrådet.
Vid leverans till PelliStore PCS frånsäger Böta Kvarn Bränslepellets sig allt ansvar för skador på förrådet. En eventuell Mullvad ska tas ur förrådet på beställningsdagen. Böta Kvarn Bränslepellets tar inget ansvar för en eventuellt instängd Mullvad.
Om mottagaren/kunden inte uppfyller ovan angivna villkor för leverans kan mottagaren/kunden inte göra gällande dröjsmål eller fel på varan. Leverantören har även rätt att vägra leverans.
Sker leverans har leverantören rätt att debitera mottagaren/kunden de merkostnader som uppstått med tillägg av 10%.
Leverantörens ansvar för kvaliteten, däri inkluderat andelen finfraktion/smul, förutsätter att slaglängden inte överstiger 25 meter och att mottagaren/kunden uppfyller ovan angivna villkor för leveransen.
Böta Kvarn Bränslepellets använder säckar av plast som är lastade på pallar. Vikten per säck är ca 16 kg, respektive per pall ca 832 kg. Böta Kvarn Bränslepellets använder engångspall som inte ingår i ett retursystem. Med reservation för ändrade förutsättningar för paketering. Pallarna levereras med lastbil utrustad med truck.
Leveransplatsen ska vara markerad och klar för leverans från beställningsdagen. Skylt för markering av leveransplats finns att ladda ner på vår hemsida.
Varorna levereras på Leverantörens ansvar endast till utomhus uppgjorda avställningsytor. För eventuell uppkommen skada vid övrig uppställning, i garage, förråd eller liknande ansvarar kunden/mottagaren. För sådan skada har Leverantören följaktligen inte något ansvar.
Pellets ska förvaras torrt då produkten har en hög uppsugningsförmåga av fukt från omgivningen. Fuktig miljö orsakar sönderfall av produkten. Obruten pall kan lagras utomhus under kortare tid om den är skyddad från fukt och kondens.
Ansvaret för varan efter leverans övergår till mottagaren. Framkomligheten ska vara god, eftersom distributionen utförs av stora tunga fordon. Kunden svarar för att tillfarten till leveransplatsen har en vägbredd på minimum 3,5 m med frihöjd 4,5 m (grenfritt) samt har bärighet för tung lastbil. Vintertid ska tillfarten vara snöröjd och sandad. Risk för snöras ska undanröjas för att ge chauffören en säker arbetssituation.
Leverantörens ansvar för kvaliteten förutsätter att mottagaren/kunden uppfyller ovan angivna villkor för leveransen.
Leverantören äger rätt att neka leverans om risk finns för skador på utrustning, egendom eller risk för olycksfall föreligger. Varorna levereras på leverantörens ansvar endast till utomhus uppgjorda avställningsytor. För eventuell uppkommen skada vid övrig uppställning, i förråd eller liknande ansvarar mottagaren/kunden. För sådan skada har leverantören följaktligen inte något ansvar.
Kostnader som tillkommit efter orderläggning kan komma att debiteras separat.
Vid leverans där det tillkommer extrakostnader ex. trängselavgifter eller färjeavgifter debiteras kunden dessa avgifter.
Debitering med 250 kronor inkl. moms/leveranstillfälle.
Debiteras den faktiska kostnaden för transport och hantering.
Debitering med 625:-/tillfälle, samt den faktiska kostnaden för transport och hantering.
Om kunden förorsakar dröjsmål för leveransen, ex. extratid för bulkbil, debiteras 375:-/tillfälle samt den faktiska kostnaden för transport och hantering.
Om kunden, när leveransen aviseras, väljer att avstå leverans den planerade dagen gäller 10 nya arbetsdagar för leverans. Debitering med 375:-/tillfälle.
Vid en reklamation skall köparen kontakta leverantören inom skälig tid – normalt 14 dagar – efter det att mottagaren/kunden upptäckt eller borde märkt felet. Försummas detta och det kan antas att försummelsen varit till leverantörens nackdel, begränsas leverantörens ansvar i motsvarande grad. Reklamationen ska ske skriftligt via leverantörens särskilt framtagna blankett. Om varans kvalitet är ifrågasatt skall kunden ge leverantören möjlighet att ta prover på varan. Uppeldad vara eller följdproblem ersätts ej. Fel beträffande finfraktion/smul föreligger om finfraktionen överstiger fyra (4) viktprocent, provmetod enl. Svensk Standard SS-EN ISO17225-2:2014, vid flera slumpmässigt tagna prov i förrådet. Hanteringen av reklamationer tillämpas enligt Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, hänvisar vi dig till Konsumentverket.
Har du handlat på faktura och din retur/reklamation drar ut på tiden så måste du ändå betala din faktura innan den förfaller. Vi ersätter dig sedan så snart vi behandlat din retur/reklamation.
Böta Kvarn Bränslepellets AB tillämpar Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Distansavtalslagen gentemot konsumenter. Mottagaren/Kunden har vid distansköp (t.ex. e-post, telefon, fax, webbshop) rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från det varan tagits emot. Vid åberopande av ångerrätten står mottagaren/kunden för returfrakten och varan returneras i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten kan utövas gentemot Böta Kvarn Bränslepellets AB. Innan retur sker skall kundtjänst kontaktas på 010-207 08 48.